معرفی فناوری ROIدر دوربین مدار بسته / دوربین ptz

شنبه 23 بهمن 1400
12:45
bahador

معرفی فناوری ROI و کاربردهای آن در دوربین مدار بسته

در دهه های اخیر استفاده از دوربین های مدار بسته رشد چشمگیری داشته است به نحوی که می توانید در هر مکانی آنها را مشاهده نمایید. اکثر شرکت ها و سازمان های بزرگ و کوچک از این دوربین ها در محل کار خود استفاده می نمایند. از طرفی کیفیت تصویر دوربین های تحت شبکه نیز به طور چشمگیری ارتقا یافته است، که در عین حال منجر به ایجاد برخی از مشکلات مربوط به پهنای باند و ذخیره سازی نیز می گردد. زیرا هرچه کیفیت تصاویر بالاتر باشد به فضای ذخیره سازی و پهنای باند بیشتری برای انتقال نیاز دارند.

به منظور حل این مشکلات و گسترش بیشتر سیستم های نظارت تصویری با کیفیت HD، تولیدکنندگان به ابداع فناوری هایی روی آورده اند که تکنولوژی رمزگذاری ROI یک از آنهاست. این فناوری براساس این واقعیت است که کاربر اغلب در هنگام تماشای تصاویر در یک منطقه خاص در تصویر تمرکز می کند، بنابراین آن قسمت خاص باید بسیار واضح باشد، در حالی که سایر قسمت ها می توانند از وضوح کمتری برخوردار باشند. فناوری رمزگذاری ROI، نظارت موثر بر یک منطقه را حتی زمانی که پهنای باند کم است، تضمین می کند.

نحوه عملکرد فناوری ROI در دوربین مداربسته

فناوری فشرده سازی Region of Interest یا ROI به منظور ارائه بالاترین کیفیت تصویر در مناطق مورد نظر ابداع شده است که در عین حال نیز باعث کاهش کیفیت فریم های تکراری و غیرضروری در تصاویر می گردد. با وجود حذف نقاط غیرضروری و تکراری در تصاویر در تکنولوژی ROI، اما حفظ اطلاعات مهم در آن، تضمین شده است و عمل فشرده سازی داده ها و به طور موثر و دقیقی انجام می گردد.

در اتاق مانیتورینگ، کاربران می توانند یک یا چند منطقه را انتخاب نموده و قابلیت ROI را در آنها فعال نمایند. تکنیک فشرده سازی با حداقل از دست رفتن دیتا (ROI) برای این نواحی انجام می شود، در حالی که فشرده سازی به صورت برعکس این حالت برای مناطق پس زمینه یا غیر ROI انجام می شود. در این روش کیفیت تصویر بالاتر خواهد بود و نسبت فشرده سازی بالاتری را فراهم می کند. همچنین در این روش مشکلات پهنای باند و فضای ذخیره سازی نیز حل می گردد.

انواع تکنولوژی ROI

لازم به ذکر است که در حال حاضر دو نوع مختلف از تکنولوژی ROI وجود دارد:

  1. FIXED REGION(منطقه ثابت)
  2. DYNAMIC TRACKING (ردیابی پویا)

FIXED REGION(منطقه ثابت)

برای فعال نمودن عملکرد ROI برای مناطق ثابت می توانید به صفحه تنظیمات ROI در دوربین مداربسته بروید. در این قابلیت امکان فعال نمودن ROI برای 4 منطقه مختلف در تصویر میسر است. سطح رمزگذاری ROI از 1-6، قابل تنظیم است.

DYNAMIC TRACKING (ردیابی پویا)

در این قابلیت ابتدا باید تنظیمات مربوط به عملکرد تشخیص چهره به همراه قابلیت dynamic analysis فعال نمائید، سپس به صفحه تنظیمات ROI رفته و عملکرد ROI را فعال کنید. سطح رمزگذاری ROI از 1-6، قابل تنظیم است.

اگر از دوربین های مداربسته شرکت Hikvision در مکان مورد نظر خود استفاده می نمائید شایان ذکر است که این شرکت دست به ادغام کد گذاری ROI با تکنولوژی هایی همچون تجزیه و تحلیل هوشمند(VCA)، تشخیص چهره نموده است که این کار منجر به ارائه محصولات ویدئویی با کیفیت بالا می گردد. این شرکت به عنوان یکی از اولین تولیدکنندگان دوربین مداربسته که از استاندارد فشرده سازی H.264 / AVC استفاده می نماید، بهترین عملکرد کدگذاری ROI را در مقایسه با همان محصولات از سایر برندهای تولید کننده ارائه می کند.


دوربین ptz چیست و چه تفاوتی با دوربین گردان یا speed dome دارد؟

دوربین PTZ مخفف عبارت pan-tilt-zoom است. به این معنی که قابلیت چرخش در راستای افقی و عمودی و زوم کردن بر روی هدف را دارد. دوربین های PTZ از نظر شکل ظاهری جزو دسته دوربین‌های گنبدی شکل (dome) هستند. البته این دوربین ها بسیار پیشرفته تر از دوربین دام می باشند. همچنین از نظر نوع سیگنال خروجی PTZ به دو دسته آنالوگ و آی پی تقسیم می‌شود. این دوربین‌ها با نام‌های متفاوتی همچون دوربین‌ گردان و دوربین‌ اسپید دام (Speed Dome)، Fast Dome نیز شناخته می‌شوند. بنابراین PTZ و اسپید دام فرقی باهم ندارند و هر دو عنوان برای دوربین های گردان استفاده می شود.


کاربرد دوربین PTZ

به دلیل قابلیت زوم کردن، کاربرد اصلی دوربین اسپید دام در محدوده های وسیع می باشد. از جمله این محیط ها می توان به کارخانه ها، مراکز صنعتی، سوله، چهارراه ها و … اشاره کرد.

همچنین امروزه در استادیوم ورزشی برای زوم کردن بر روی سوژه مورد نظر نیز استفاده از این دوربین ها پررنگ تر شده است.

همچنین در پارکینگ ها و مناطق نظارتی حساس که محدوده وسیعی دارند اما جزئیات نیز مانند خواندن پلاک مهم می باشد، دوربین PTZ بهترین گزینه است.

دید در شب دوربین اسپید دام

دوربین PTZ عموما با قابلیت دید در شب IR ساخته می شوند. البته باید توجه داشته باشید که برد دید در شب این دوربین ها معمولا در سطح برد دید دیگر دوربین ها نیست. بنابراین برای گرفتن تصویر مناسب در محیطهای بزرگ باید نور محیطی را افزایش دهید.

در این زمینه شرکت هایک ویژن تلاش نموده است کیفیت دید در شب دوربین های اسپید دام را افزایش دهد. همچنین دوربین هایی را روانه بازار کرده است که قابلیت دید در شب رنگی دارند. لذا هنگام خرید حتما به این ویژگی دوربین مداربسته در کاتالوگ محصول دقت کنید.

زاویه دید دوربین PTZ

  • قابلیت چرخش عمودی و افقی Pan-tilt

دوربین مدار بسته PTZ دارای قابلیت چرخش به سمت چپ و راست (Pan) دارند و زاویه 360 درجه را پوشش می دهند.

دوربین مداربسته PTZ همچنین به سمت بالا و پایین (tilt) تا زاویه 180 درجه چرخش دارند.

دوربین ptz
  • بزرگنمایی (Zoom)

زوم اپتیکال یا متغیر موجب می‌شود که دوربین در هنگام زوم کردن، کیفیت تصاویر را حفظ کند. میزان زوم اپتیکال را با ضریب x نشان داده می‌شود. این بدین معنی است که اگر عدد آن x12 را نشان دهد دوربین قادر است تا 12 برابر اندازه واقعی بر روی سوژه مورد نظر زوم کند.

زوم دیجیتال که با استفاده از نرم‌افزار، عکس را بزرگ‌نمایی می کند. در نتیجه اغلب هنگام بزرگنمایی کیفیت تصویر کاهش می یابد.

داخل دوربین ها موتوری تعبیه شده است که امکان زوم کردن از راه دور را فراهم می کند. چنانچه دوربین دارای موتور نباشد عمل زوم کردن به صورت دستی انجام می گیرد.

این دوربین با قابلیت بزرگنمایی 30،23،20،12،10 برابر ارائه شده اند. هرچقدر که قابلیت بزرگنمایی بیشتر باشد، کیفیت زوم تصاویر نیز بشتر خواهد شد.

جهت اطلاع از نوع لنز دوربین مداربسته ptz باید کاتالوگ محصول را مطالعه کنید.

مزایای دوربین اسپید دام

  • این دوربین‌ها دارای قابلیت کنترل مستقیم و تنظیم زوم می باشند.
  • دارای زاویه دید متغیری داشته باشند.
  • دارای حرکت دورانی با سرعت بالا
  • از ویژگی‌های بارز دوربین‌ اسپید دام، قابلیت تعریف تعدادی preset برای دوربین است. به این ترتیب می‌توانید نقاطی از محدوده‌هایی که مهم است را مشخص کنید. به این ترتیب دوربین در زمان های تعیین شده، نقاط مورد نظر را به نمایش می گذارد. همچنین می توان میزان بزرگنمایی، سرعت حرکت در هر نقطه را نیز مشخص کرد. حداکثر تعداد نقاطی که می توان تعیین کرد 300 نقطه است. به هر prest که طبق زمان تعیین‌شده، به ترتیب اجرا شود را یک sequence (سکانس) یا همان برنامه حرکت دوربین می گویند.
  • به دلیل هوشمند بودن فوکوس دوربین‌های مداربسته PTZ در هنگام چرخش دوربین تاری ایجاد نمی شود.
  • یکی از جالب ترین ویژگی دوربین های گردان مشخص نبودن زاویه دوربین از داخل حباب
  • مجهز به قابلیت WDR . پس هنگامی که دوربین بالای یک منبع نور باشد تصاویر سیاه نمی شود و به درستی ارسال می شود.
  • این دوربین‌ها به منظور اعلام هشدار مجهز به آلارم هشدار هستند.
  • انواع پیشرفته‌تر دوربین های PTZ دارای قابلیت smart tracking یا همان تعقیب سوژه می باشند.
  • از ویژگی دیگر مثبت دوربین پی تی زد قابلیت کنترل از راه دور است. پس می توانید از طریق گوشی موبایل یا دستگاه ضبط در هر جایی محیط مورد نظر خود را کنترل کنید.

تفاوت دوربین اسپید دام و دام چیست ؟

  • دوربین‌های اسپیددام به دلیل قابلیت حرکات چرخشی فضای بیشتری را مورد پوشش می‌دهند.
  • عموما جنس بدنه دوربین‌های مداربسته دام در برابر گرد و غبار و رطوبت مقاومت بالایی ندارند به همین دلیل بیشتر در محیط های داخلی استفاده می شوند. در حالی که به دلیل مقاومت بالای بدنه دوربین PTZ می توان آن را در چهارراه ها سوله ها و محیط های باز قرار داد.
  • لنز دوربین‌های مدار‌بسته دام، ثابت است و برای هر مدل از 70 درجه تا 100 درجه می‌تواند باشد. در حالی که لنز دوربین اسپید دام متغیر (اپتیکال) بوده و به صورت افقی زاویه 360 درجه و به صورت عمودی زاویه 180 درجه را پوشش می دهد.
  • از جمله مزیت دوربین‌های اسپیددام نسبت به دام، امکان بزرگنمایی تصویر تا چندین برابر و بدون از دست دادن کیفیت است
  • یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ دوربین مداربسته دام و اسپیددام محل قرارگیری و نصب است. دوربین‌های دام بیشتر در وسط سقف و یا گوشه اتاق نصب می شود. اما دوربین‌های اسپیددام اصولا در اتفاع‌های بلند نصب می گردد.
  • نوع سنسوربکار رفته در دوربین اسپید دام بسیار پیشرفته تر از دوربین های دام است.
  • دوربین‌های اسپیددام از ولتاژ ورودی 24 ولت استفاده می کنند این در حالی است ولتاژ ورودی دوربین دام 12 ولت است.
  • به دلیل تکنولوژی بالاتر دوربین PTZ قیمت بالاتری نسبت به دوربین دام دارد.

[ بازدید : 158 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
اخبار تکنولوژی . دوربین مدار بسته / نصب دوربین مداربسته / دوربین هایک ویژن / مقالات دوربین مداربسته / دوربین مداربسته تی وی تی
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دوربین مداربسته / مقالات دوربین مداربسته / هایک ویژن است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]