دوربین مداربسته حافظه دار / Iris دوربین مداربسته

شنبه 23 بهمن 1400
12:42
bahador

دوربین مداربسته حافظه دار و کاربردهای آن

بیشتر دوربین های مداربسته تحت شبکه جدید، دارای اسلات کارت حافظه هستند. این نوع از دوربین های مداربسته، می توانند بدون نیاز به دستگاه ضبط NVR، تصاویر ثبت شده را ذخیره نمایند. این ویژگی بسیار جالبی است زیرا با وجود آن دوربین مداربسته می تواند همانند دوربین های معمولی تصاویر را بر روی کارت حافظه ذخیره کند. اصطلاح Built-in Micro SD در دوربین های مدار بسته، به معنی وجود قسمتی داخلی برای خواندن و استفاده از کارت حافظه است. زمانی که به مشخصات موجود در دیتاشیت یک دوربین IP نگاه می کنید، مشاهده می کنید که بسیاری از آنها از کارت های حافظه SD، SDHC و SDXC پشتیبانی می کنند. اما دقیقا هر کدام چه معنی دارند؟ این نام ها مربوط به حداکثر ظرفیت ذخیره سازی کارت ها است، جدول زیر جزئیات مربوط به هر کدام را نشان می دهد:

CapacityAbbreviatonType
Up to 2GBSDSecure Digital
4GB to 32GBSDHCSecure Digital High Capacity
32GB+ to 2TBSDXCSecure Digital High Extended Capacity

ظرفیت کارت نیز از جمله موارد مهم برای ذخیره تصاویر است. ظرفیت کارت حافظه با توجه به نوع دوربین ها، می تواند تا حدود 128 گیگابایت باشد که امکان ذخیره تصاویر ویدئویی را تقریبا به مدت یک هفته فراهم می کند. جدول زیر ارزش های تقریبی هر مورد را نشان می دهد:

2GB4GB8GB16GB32GBType
408820165033026400Pictures
50 minutes100 minutes200 minutes400 minutes800 minutesSD Video
30 minutes60 minutes120 minutes240 minutes480 minutesHD Video

از جمله قابلیت های های بارز این دوربین، می توان به امکان ضبط تصاویر، مستقل از دستگاه های ضبط اشاره نمود. بنابراین در صورتی که به هر دلیلی ارتباط میان دوربین و دستگاه قطع شود، دوربین می تواند به صورت خودکار، تصاویر را در داخل SD Card ذخیره کند. وجود این قابلیت در دوربین های مداربسته یک راه اقتصادی برای نگهداری از تصاویر ضبط شده در هنگام خرابی دستگاه ضبط NVR است.

در کنار مزایای ذکر شده این دوربین ها دارای معایبی نیز هستند. از مشکلات این دوربین های مداربسته، می توان به ظرفیت کم کارت های حافظه اشاره کرد. فضای ذخیره سازی این SD کارت ها در مدت زمان کمی کوتاه اشغال می شود. در نتیجه بهتر است از این قابلیت بیشتر به منظور یک قابلیت پشتیبان و در مواقع اضطراری استفاده گردد. به طور کلی از لحاظ امنیتی، توصیه می گردد ذخیره سازیی تصاویر در کارت های حافظه، انجام نشود. زیرا روش چندان قابل اطمینانی نیست.

1. دوربین مدار بسته تیاندی خرید دوربین مدار بسته قیمت نصب دوربین مدار بسته دوربین مداربسته هایک ویژن

2.

Iris دوربین مداربسته چیست ؟

Iris دوربین مداربسته یکی از مهمترین اجزای دوربین است. مکانیزم آیریس در دوربین همانند باز و بسته شدن عنبیه چشم انسان است تا میزان نور دریافتی را مطابق شدت منبع نور تنظیم نماید. دلیل نام گذاری آیریس را نیز می توان عملکرد مشابه آن به عنبیه چشم انسان دانست. عنبیه چشم نقش کنترل کننده میزان نور ورودی را دارد. به این ترتیب که در شرایط کم نور با تغییر در ساختار خود سعی دارد نور بیشتری را دریافت کند. در مواقع نور زیاد نیز این تغییر به صورت عکس رخ می دهد تا از ورود نور اضافی به چشم جلوگیری کند. در ادامه به معرفی انواع آیریس و مکانیزم هر یک می پردازیم.

آیریس چگونه کار می کند

همان طور که در بالا اشاره شد آیریس نقش عنبیه چشم را در دوربین مداربسته ایفا می کند. اگر آیریس دهانه و دریچه بزرگتری ایجاد کند، نور بیشتری می تواند از آن عبور کند. دریچه کوچک Iris اجازه عبور نور کمتر را می دهد. نوری که از آیریس عبور می کند به سنسور تصویر برخورد می کند. سپس آن نور به عنوان impulse های الکتریکی که فیلم را ایجاد می کند، ثبت می شود. ورود نور بیش از اندازه موجب خرابی تصویر و گاهاً سیاه شدن آن می شود. آیریس دوربین مداربسته براساس نوع تنظیمات دریافت نور انواع مختلفی دارد.

انواع آیریس (Iris):

  • آیریس ثابت ( Fixed Iris)
  • آیریس دستی ( Manual Iris)
  • آیریس اتوماتیک ( Auto Iris)
  • P-Iris

آیریس ثابت

در آیریس ثابت، شدت نور وارد شده به دوربین و چیپست همیشه ثابت خواهد بود. این به این معناست که آیریس ثابت، تغییری بر روی میزان نور ورودی به دوربین انجام نمی دهد. در واقع میزان نور برای دوربین قابل تنظیم نیست و تنظیمات آن توسط کارخانه سازنده صورت می گیرد. ضمن اینکه اغلب بخاطر سرعت پایین F-Stop، همیشه باز است. این نوع آیریس معمولاً در دوربین های کوچک مثل مینی دام ها استفاده می شود.

می توان گفت دوربین مداربسته با Iris ثابت گزینه مناسبی برای منزل است. به طور کلی تر از این دوربین ها بیشتر برای موقعیت هایی استفاده می شود که شدت نور ثابتی در طول شبانه روز دارند. به عنوان مثال محیط داخلی تجاری، مسکونی، ادارات که همواره شدت نور در آنها ثابت است.

رابطه بین روزنه، F-Stop و عمق میدان

  • F-Stop زیاد = عمق میدان زیاد = نور کمتری لازم
  • F-Stop کم = عمق میدان کم = نور بیشتری لازم

آیریس دستی

در آیریس دستی امکان تنظیم دریچه آیریس آن هم به صورت دستی وجود دارد. بنابراین کاربر می تواند به صورت دستی هنگام نصب با توجه به شدت نور محیط دریچه آیریس لنز دوربین را تنظیم کند. در نتیجه این عمل کیفیت تصویر دوربین مناسب خواهد شد. این تنظیم در زمان نصب انجام می شود به این دلیل که دسترسی به دوربین ممکن است بعد از آن دشوار باشد.

اما چنانچه شدت نور در طول شبانه روز تغییر کند، کیفیت تصویر کم می شود. بنابراین لازم است Iris با هر بار تغییر شدت نور در محیط تنظیم شود. از سوی دیگر تنظیمات پیاپی آیریس دوربین باعث کاهش عمر مفید دوربین مداربسته نیز خواهد شد. زیرا دوربین مداربسته با تنظیمات مکرر دچار اختلال می شود.

آیریس اتوماتیک

در این مدل از آیریس که بر روی لنز قرار دارد امکان تنظیم نور به صورت اتوماتیک وجود دارد. این Iris دوربین مداربسته دارای موتور است و باز و بسته شدن به طور خودکار را ممکن می سازد. به این ترتیب دریچه آیریس با تغییر شدت نور به صورت خودکار باز و بسته می شود تا میزان شدت نور ورودی را کنترل کند. به این ترتیب کیفیت تصویر در آیریس اتوماتیک بسیار بهتر از حالت های قبلی است. به دلیل استفاده این نوع آیریس از فناوری پیشرفته تر نسبت به آیریس های دستی و ثابت اغلب گران تر هستند.

این نوع Iris در دوربین مداربسته برای مکان های بیرونی مناسب تر هستند. زیرا با تغییرات نور محیط در طی شبانه روز به طور خودکار تنظیم می شود. آیریس اتوماتیک دارای یک نقطه ضعف است. این هم آن است که وقتی دریچه دوربین مداربسته بیش از حد باز یا بسته می شود؛ امکان دارد زاویه دید و فوکوس دوربین به صورت جزئی تغییر کند.

Auto Iris (DC و Video)

دو نوع لنز آیریس خودکار وجود دارد: آیریس DC و آیریس video. هر دو دارای یک دریچه با قابلیت تنظیم خودکار که در تغییرات سطوح نور عمل می کند، هستند. هر دو از سیگنال آنالوگ برای کنترل دریچه آیریس استفاده می کند. تفاوت این دو درجاییست که مدار تبدیل سیگنال آنالوگ به سیگنال های کنترل موتور، در آن قرار دارد. در DV-Iris مدار در داخل دوربین قرار دارد، در حالی که در video-Iris داخل لنز است.

P-Iris

P-Iris مدل پیشرفته تری از آیریس های خودکار است. حرف P در کنار نام Iris مخفف Precise به معنی دقیق است. کنترل دریچه آیریس در این نوع با توجه به شدت نور محیط و توسط یک موتور الکتریکی بسیار دقیق انجام می شود. بنابراین معایبی که در آیریس اتوماتیک وجود دارد در پی آیریس وجود نخواهد داشت.

iris دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته ای که مجهز به این نوع آیریس هستند قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل ها دارند. دوربین های مداربسته مجهز به P-Iris برای محیط هایی که نور دائماً در حال تغییر است، مناسب ترند. با توجه به گران قیمت بودن آنها بهتر است از این دوربین ها فقط برای موقعیت های حساس استفاده شود.

انتخاب آیریس دوربین مداربسته براساس کاربری

حال که با عملکرد انواع آیریس در دوربین مداربسته آشنا شدید، نوع کاربری هریک را توضیح می دهیم تا متناسب با نیازتان خرید کنید:

  • اگر قصد دارید دوربین مداربسته را در یک محیط اداری نصب کنید و تنها ساعات اداری را نظارت داشته باشید، آیریس دستی و ثابت مناسب تر می باشد. لذا هم کیفیت تصویر مناسبی دارد و نیاز شما را مرتفع می کند و هم نسبت به سایر مدل ها ارزان تر می باشد.
  • اگر قصد دوربین مداربسته در محیط های بیرونی و یا پارکینگ را دارید بهتر است از آیریس اتوماتیک استفاده کنید. با توجه به تغییر شدت نور در این محیط ها آیریس خودکار بهتر جواب خواهد داد.
  • در صورتی که موقعیت های بسیار حساسی دارنید مثل صندوق مغازه یا فروشگاه، طلا فروشی ها، بانک ها و دیگر مراکز حساس و مهم حتما از پی آیریس استفاده کنید. در این مدل تصاویر دوربین دارای کیفیت بسیار خوبی می باشد و جزئیات به خوبی در آن مشخص است.

[ بازدید : 174 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
اخبار تکنولوژی . دوربین مدار بسته / نصب دوربین مداربسته / دوربین هایک ویژن / مقالات دوربین مداربسته / دوربین مداربسته تی وی تی
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دوربین مداربسته / مقالات دوربین مداربسته / هایک ویژن است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]